Projekt je zaměřen na problematiku profesního působení učitelů v pozdní fázi jejich kariéry. Věková struktura učitelstva se ve všech ekonomicky vyspělých zemích mění a zvyšuje se podíl učitelů vyšších věkových kategorií. To je i případ ČR. Předpokládá se, že učitel nacházející se v pozdní fázi kariéry, je nejzkušenější, do způsobu vykonávání profese se však promítají přirozené změny psychiky vlivem stárnutí, změny v interpersonálních vztazích a v sociálním postavení a roli. Záměrem projektu je poznat hlavní okolnosti profesního fungování učitelů/učitelek základních škol v pozdní fázi jejich kariéry (učitelé /učitelky s více jak 20-letou praxí, nad 50 let věku). Cílem výzkumného projektu bude popsat psychologické, pedagogické i některé sociologické aspekty profesionálního působení učitelů v pozdní fázi kariéry a naznačit okolnosti a možnosti rozvoje a využívání jejich pedagogického i osobnostního potenciálu pro rozvoj školy. Pro řešení projektu využijeme kombinaci kvantitativních a kvalitativních (cs)
The project is focused on the issues concerning the professional activity of the teachers in the late phase of their career. The age structure of teachers in all economically advanced countries (incl. CR) is changing and the proportion of teachers of higher age groups is growing. The presumption is that a teacher in the late phase of his/her career is the most experienced one, but the natural changes in psyche due to one's growing older, changes in interpersonal relations and in the social status andsocial role are reflected in the manner of the pursuit of the profession. The aim of the project is to identify the main circumstances of the professional activity of man/woman teachers at basic schools in the late phase of their career (teachers with more than 20 years of practical experience). The goal of the research project will be to describe the psychological, educational and social aspects of the professional life of teachers in the late phase of their career and to indicate the circumstances (en)