Description
| - The proposed project is focused on the psychological aspects of in-service teacher education and training. We come out of the assumption that not only political, economical, educational or organisational circumstances play an important role here. Also,psychological aspects of in-service teacher education and training seem to be influential (attitudes of teachers, their expectations, fears, needs, openess to experience and to change etc.). The aim of the project is to find out what are thepsychological aspects of the teaching profession that can influence processes of in-service education and training in relation to specific forms of in-service education and training, and also in relation to specific stages of teachers´ careers. We intentto get these findings by using a set of qantitative and qualitative methods. Among them the prominent role should play the study of relevant literature and documents, questionnaire survey, individual and group interviews, case studies and action (en)
- Předkládaný návrh projektu je zaměřen na problematiku psychologických aspektů dalšího vzdělávání učitelů. Další vzdělávání učitelů přitom chápeme jako důležitou součást a podmínku rozvoje školy a realizace základních záměrů vzdělávací politiky. Vycházímez předpokladu, že vedle politických, ekonomických, pedagogických a organizačních okolností mají pro úspěch rozvoje dalšího vzdělávání učitelů zásadní význam také faktory psychologické (postoje učitelů k dalšímu vzdělávání, očekávání a vzdělávací potřeby,otevřenost ke zkušenosti a ke změně, připravenost ke spolupráci, obavy a nejistoty, potřeby sdílení, obrana profesionálního sebepojetí apod.). Cílem navrhovaného projektu je poznat tyto psychologické aspekty , které se vztahují k dalšímu vzděláváníučitelů i ve vztahu k jeho jednotlivým formám a fázi profesní kariéry učitele. Poznat je hodláme za pomoci souboru metod, mezi nimiž budou mít zásadní místo studium relevantní literatury a pramenů, dotazníkové šetření, individuální a skupinová interview, (cs)
|