Navrhovaný výzkumný projekt se zaměří na rozbor významných románových děl americké literární tradice od poloviny devatenáctého století do současnosti, která zobrazují dětské, popřípadě dospívající postavy, a bude zkoumat způsoby, jimiž je fenomén dětstvía dospívání v literatuře ztvárněn. Pozornost bude rovněž věnována proměnám vnímání a zachycování dětství a dospívání. Projekt se dále zaměří na teorii vývojového románu jako specifického literárního žánru, porovná různé teorie Bildungsromanu a bude je nazvolená díla aplikovat. Zvláště bude hledat shody a odlišnosti mezi klasickým Bildungsromanem a Bildungsromanem tzv. etnickým, v němž k problematice dospívání přistupuje navíc ještě otázka vztahu menšiny k většinové společnosti. Projekt má interdisciplinární charakter - spojuje v sobě přístup literární teorie a kulturních studií. Smyslem projektu je zvolenou problematiku podrobně zpracovat a prostřednictvím publikace s ní seznámit odbornou veřejnost. (cs)
The research project will focus on important works of American fiction (novel in particular) since 1850s depicting childhood and coming of age and will analyze how these phenomena are dealt with in literary narratives. Attention will be paid to the changing concept of childhood as seen in the works of literature. Another focus of the project will be the theory of Bildungsroman as a specific literary genre depicting the issues surrounding the coming of age. Different approaches to this genre will becompared and applied to selected literary works. In particular, the project will look into possible similarities and differencies between a traditional Bildungsroman and a so-called ethnic Bildungsroman where the issue of coming of age is complicated by the issue of marginality. The results of the project will be published as a book-length study, partial results will be presented as papers at local as well as international conferences, for example the bienale of the European Association of American (en)