The processes of globalisation and integration make the questions relevant to cultural diversity of European countries highly actual. Understanding, managing and application of existing cultural differences inside the single European market is one of thefundamental tasks of effective marketing activities of Czech businesses. The goal of the project is to focus on cultural environment of the Czech Republic and EU countries and find its influence on specific spheres of marketing, e.g. advertising. Disregard of cultural influence for ads production results in fundamental reduction of its effectiveness on one hand and in deepening negative attitude towards advertising in general on the other hand. Project would follow existing and published results of researches accomplished by the applicant and its output will be both detailed analysis of cultural aspects of Czech and European advertising including definition of the Czech advertising style and detailed recommendations for production marketing and (en)
Procesy globalizace a integrace činí otázky kulturní diverzity evropských zemí stále více aktuální. Poznání, zvládnutí a využití znalostí kulturních rozdílů existujících uvnitř jednotného evropského trhu je jedním ze základních předpokladů efektivního marketingu českých podnikatelských subjektů. Cílem navrhovaného projektu je zaměřit se na kulturní prostředí České republiky a zemí EU a podchytit jejich vliv ve specifické oblasti marketingu, tj. v oblasti reklamy. Nerespektování kulturních vlivů v reklamní tvorbě vede na jedné straně k zásadnímu snížení její efektivnosti a účinnosti, na straně druhé i k prohlubujícím se negativním postojům veřejnosti vůči reklamě jako takové. Projekt by navázal na již existující a publikované výzkumy navrhovatele a jeho výstupem bude jak podrobná analýza kulturních aspektů české a evropské reklamy včetně definování českého reklamního stylu, tak i konkrétní doporučení pro tvorbu marketingové a kreativní strategie určené pro zadavatele i tvůrce české reklamy a (cs)