Regionální management a model učícího se regionu jsou v poslední době velmi diskutovaná témata. Přenesení manažerského a marketingového myšlení a jednání z podnikové praxe na region úzce souvisí s limity správy věcí veřejných. V souvislosti s problémem řízení v moderních společnostech je na regionální management pohlíženo jako na filozofii a nástroj, který projevuje vůli k jednání a akceschopnosti, zefektivnit regionální politiku a podpořit tak rozvojový proces nejenom v problémových regionech. Při realizaci regionálního managementu hraje velmi významnou roli také regionální marketing, který umožňuje vymezit pozici regionu jako tržního produktu. Výzkumný úkol se pokouší systematizovat dosavadní zkušenosti se zaváděním managementu a marketingu v zemích EU a ty využít při tvorbě a implementaci modelů regionálního managementu ve dvou pilotních regionech (Karlovarský a Ostravský kraj). (cs)
Regional management and a model of learning region have become rather popular topics lately. Transferring the managerial and marketing way of thinking and negotiating from business experience to regional level is closely related to public administration limitations. In association with the problems of the modem companies management the regional management is often regarded as a philosophy and a tool which manifests its will to act and to make regional politics more efficient and thus to support the process of development not only in controversial regions. In the process of the implementation of the regional management an important role is also played by the regional marketing which enables to specify the position of a region as a market product. The research study attempts to systematize the existing experience in introducing the management and marketing strategies in the EU countries and to use it when creating and implementing models of the regional management in two pilot regions (en)