Počet tunelů, které se staví a budou stavět stále narůstá. Jejich význam pro dopravu na silnici i železnici je zásadní a není možné připouštět zbytečné výluky nebo jiná omezení provozu. Návrh tunelových ostění proto musí být bezpečný a zároveň splňovat nejvyšší požadavky na užitné vlastnosti po celou dobu životnosti a na trvanlivost. Návrh tunelových obezdívek závisí na řadě parametrů, které jsou závislé na kvalitě horniny nebo zeminy, a proto vykazují značnou nespolehlivost a velký statistický rozptyl. Tunelová ostění se definitivně navrhují až na parametry zjištěné při ražbě průzkumné štoly nebo dokonce celého tunelu. Předmětem projektu je systematické získávání podkladů pro návrh tunelových ostění z měření prováděných při výstavbě. Navrhovaná měření jsou dvou typů. První z nich zahrnuje měření při ražbách. Měření napětí v primárním ostění pomocí hydraulických buněk budou kontinuálně snímána a elektronicky zaznamenávána. Měření konvergencí pomocí nové metodiky využívající lehký (cs)
Title: Experimental verificadon of the tunnel lining performance A number of tunnels under construction and in the planning stage are increasing. Their significance is essential and any unnecessary closures or limitation of traffic should be excluded. The tunnel design must be safe and satisfy stringent requirements on serviceability and durability. The tunnel design ís based on many parameters, which are unreliable and exhibit large statistical scatter. The design of tunnel linings is based on the data obtained during the driving of the exploratory drift oř even during the driving of the tunnel ítself. The objective of the project is to acquire systematically the data for tunnel lining design from ineasuremenfs executed during the tunnel construction. The two kinds of measurements are proposed. The first one covers measurement during driving the tunnel. Measurements of stresses using speciál hydraulic celíš will be continuously taken and Electronically recorded. Convergence measurements (en)