Cílem projektu je experimentálním výzkumem s podporou počítačového modelování získat nové poznatky o únavových procesech probíhajících v asfaltových vozovkách a uplatnit je při revizi návrhové metody netuhých vozovek. Enormně se zvyšující nároky na provozní výkonnost vozovek vyžadují návrh a uplatnění inovovaných silničních materiálů odolnějších vůči opakovanému zatížení narůstajícími kolovými tlaky a vůči tvorbě trvalých deformací povrchu vozovky, které snižují provozní způsobilost komunikací. Pozornost bude věnována uplatnění modelu struktury asfaltového kompozitu s vazkopružnými i vazkoplastickými složkami a vývoji interakce složek kompozitu v etapě inicializace trhlin i v etapě šíření trhlin. Budou zkoumány možnosti uplatnění efektivních akcelerovaných zkoušek únavové únosnosti asfaltových směsí, bude sledován vliv vnějších podmínek exploatace vozovek, zejména vliv teploty a příznivých účinků regenerace materiálových vlastností asfaltových směsí. Pro potřeby rekonstrukce a zesílení (cs)
The aim of the project is to obtain new knowledge on fatigue processes taking place in asphalt pavements through combination of experimental research and computer modelling and to make use of it in the revision of the flexible pavement design method. Markedly increasing demands on pavement performance require design and application of new innovative pavement construction materials resistant to repeated application of more agressive axle loads and to permanent deformations affecting pavement serviceability. The use will be made of the microstructural modelling of the asphalt mix components having viscoelastic and viscoplatic behaviour in order to model the evolution of their interaction in the crack initiation stage as well as in the propagation stage. The applicability of effective accelerated fatigue tests for asphalt mixes will be analysed with regard to different external pavement exploatation conditions, the temperature effects especially. The beneficial effects of asphalt (en)