Projekt je zaměřen na snižování emise oxidu uhličitého z provozu dopravy. V návaznosti na projekt 101/97/K053 se navrhuje použití vodíku jako paliva, jehož spalování neprodukuje oxid uhličitý. Hlavním výsledkem mají být směrnice pro konstrukci plnorozměrového motoru s energetickými a provozními vlastnostmi na úrovni stávajících vozidlových motorů na konvenční paliva. K dosažení tohoto cíle nutno sestavit směrnice pro návrh plnící skupiny pro dosažení extréme vysoké hustoty náplně válce, vypořádat se s nebezpečím detonačního běhu a obecně s vysokým tepelným a mechanickým namáháním motoru. Část úsilí bude věnována průzkumu chování motoru, používajícího jako palivo zemní plyn při vysokém stupni přeplnění. To má umožnit dosažení vysoké efektivnosti experimentálních prací a získání dalších přímo využitelných výstupů, popisujících přínos využití uhlovodíkového paliva s nejmenším obsahem uhlíku při vysoké účinnosti zejména v často využívané oblasti nízkých zatížení. Předpokládá se (cs)
Project is aimed to minimization of emission of carbon dioxide from transportation means. Results of previously realized project 101/97/K053 will be enhanced towards construction of general directives for full-sized engine design featuring specific power, efficiency and operational behavior competitive with state-of-the art vehicle engines. Directives for design of turbocharger, engine peripheries and accessory layout will be derived. It is necessary to cope with high mechanical and thermal load ofengine parts and to ensure knock-free combustion. Part of effort will be dedicated to investigation of behavior of natural gas fuelled engine using high level of boost pressure. In this way high effectiveness of experimental research may be ensured. Simultaneously, appropriate knowledge will be acquired concerning use of hydrocarbon fuel with smallest contain of carbon. High efficiency will be obtained particularly during low-load operation, which often occurs during vehicle operation. Research task (en)