The aim of project is to obtain data for calculation and design of aerodynamic journal and thrust bearings of greater dimensions and information about technological requirements of their manufacture. The result of the project solution will be standardized series of bearings for modern high-speed rotating machines. The precision of the existing theoretical solution will be improved and its validity will be experimentally verified, namely the dynamic characteristics of the gas bearing film. The experimental test stand with HF electric motor will be built, the rotor of which will be supported in two tilting-pad journal bearings (at least 120 mm in diameter). The axial forces will be taken up by double-acting thrust bearing. The rotor vibrations relative to bearings and pad movement will be measured by non-contacting probes and recorded. The vibrational data analysis will enable identification of the dynamic characteristics of the rotor-bearings system. (en)
Cílem projektu je získat data pro výpočet a konstrukci aerodynamických radiálních (axiálních) ložisek a bezdotykových ložisek pracujících na principu permanentních magnetů větších rozměrů. Výsledkem řešení bude vypracování podkladů pro konstrukci typové řady ložisek pro moderní rychloběžné rotační stroje. Teoretické řešení bude experimentálně ověřeno, zejména pokud jde o dynamické charakteristiky plynového filmu a magnetického uložení. K tomu bude vybudováno experimentální zařízení s rychloběžným elektromotorem, jehož rotor bude uložen v radiálních ložiskách s naklápěcími segmenty o větším průměru (120 mm). Relativní výchylky rotoru vzhledem k ložiskům a vibrace segmentů budou měřeny bezdotykovými snímači. V oblasti vývoje magnetických ložisek bude využito zkušeností s experimentálním zařízením ÚT. Získaná data umožní identifikaci dynamických vlastností systému rotor-ložiska a zpřesnění jeho matematického modelu. (cs)