The project focuses on the finction of narration as a mental instrument in the process of personal identity formation. This problem area will be approached in the hermeneutic-narrative framework. Theories of narrative mode of cognition (J. S. Bruner) and narrative identity (P. Ricoeur, D. P. McAdams) will be utilized. In relation to the adopted theoretical foundations, the research design will be proposed and the research conducted. An intensive research strategy will be employed consisting of analyzing auto biographical narrations obtained by the method of narrative interview from two groups of subjects: pupils of a second level of elementary school and university students. The interviews will be analyzed qualitatively, a transcription systemas well as framework for analyses and interpretations will be designed for this purpose. (en)
Tématem projektu je funkce vyprávění jako nástroje mysli v procesu formování osobní identity. Tato problematika bude uchopena v rámci hermeneuticko-narativního přístupu. Budou zde využity teorie narativního modu poznání (J. S. Bruner) a narativní identity (P. Ricoeur, D. P. Mc Adams). V návaznosti na přijatá teoretická východiska bude navržen výzkumný postup a výzkum bude realizován. Bude využita intenzivní výzkumná strategie spočívající v analýze autobiografických vyprávění získaných metodou narativního rozhovoru od dvou skupin zkoumaných osob: žáků druhého stupně ZŠ a vysokoškolských studentů. Rozhovory budou analyzovány kvalitativně, pro tento účel bude navržen způsob transkripce, analýzy a interpretace. (cs)