About: The effect of roads and road transport on the environment and defining of road affected zone     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The article summarizes current knowledge regarding the issue of the construction and operation of transport infrastructure impact on the environment. The aim was to define of zone, which is directly affected by road and where flora, fauna, ecological processes and landscape management are under high pressure. From negative impact of transport point of view are often referred as most serious: (i) habitat lost, (ii) landscape fragmentation, (iii) mortality of animals caused by collisions with vehicles, (iv) disturbance ( influencing of the environment and living conditions), (v) destabilization of plant and tree communities in the vicinity of road, (vi) landscape management changes. Building of new road corridors causes a steadily increasing in the total area of road affected zone and reducing the size of unfragmented territory. The growing pressure of gradual process of urbanization should evoke consideration of preferred options 'recycling' of existing transport corridors. (en)
  • Článek shrnuje dosavadní poznatky týkající se problematiky vlivu výstavby a provozu dopravní infrastruktury na životní prostředí. Cílem bylo definování plochy, v které pozemní komunikace přímo ovlivňují faunu, floru, ekologické procesy a krajinný management. Z hlediska negativních dopadů dopravy bývají jako nejvíce závažné označovány: (i) ztráta biotopu, (ii) fragmentace krajiny, (iii) mortalita živočichů způsobená kolizemi s dopravními prostředky, (iv) disturbance (narušování prostředí a životních podmínek), (v) destabilizace bylinných a dřevinných společenstev v okolí komunikace, (vi) změna krajinného managementu. Výstavba nových silničních koridorů způsobuje neustálý nárůst celkové rozlohy road affected zone a snížení rozlohy nefragmentovaného území. Sílící tlak procesu postupné urbanizace by měl evokovat úvahy nad možnostmi přednostní „recyklace“ stávajících dopravně využívaných koridorů.
  • Článek shrnuje dosavadní poznatky týkající se problematiky vlivu výstavby a provozu dopravní infrastruktury na životní prostředí. Cílem bylo definování plochy, v které pozemní komunikace přímo ovlivňují faunu, floru, ekologické procesy a krajinný management. Z hlediska negativních dopadů dopravy bývají jako nejvíce závažné označovány: (i) ztráta biotopu, (ii) fragmentace krajiny, (iii) mortalita živočichů způsobená kolizemi s dopravními prostředky, (iv) disturbance (narušování prostředí a životních podmínek), (v) destabilizace bylinných a dřevinných společenstev v okolí komunikace, (vi) změna krajinného managementu. Výstavba nových silničních koridorů způsobuje neustálý nárůst celkové rozlohy road affected zone a snížení rozlohy nefragmentovaného území. Sílící tlak procesu postupné urbanizace by měl evokovat úvahy nad možnostmi přednostní „recyklace“ stávajících dopravně využívaných koridorů. (cs)
Title
  • The effect of roads and road transport on the environment and defining of road affected zone (en)
  • Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu
  • Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu (cs)
skos:prefLabel
  • The effect of roads and road transport on the environment and defining of road affected zone (en)
  • Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu
  • Vliv silnic a silniční dopravy na životní prostředí a definování plochy přímého impaktu (cs)
skos:notation
  • RIV/60460709:41330/11:52000!RIV12-MSM-41330___
http://linked.open...avai/predkladatel
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 99
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 239151
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/60460709:41330/11:52000
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Road affected zone, habitat occupation, disturbance of landscape (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [A61AF8C4F34E]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Acta Pruhoniciana
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 2011
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Ježek, Miloš
  • Keken, Zdeněk
  • Kušta, Tomáš
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
  • 0
issn
  • 0374-5651
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 41330
is http://linked.open...avai/riv/vysledek of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 77 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software