The use of biofuels in vehicles introduces the need for better understanding of the biological impacts of exposure to particulate matter emitted by the engines, a major urban health issue. The project will use the model of human lung cells (HEL, A549) to partly solve this problem. Respirable particles (PM2.5) from engine emissions produced by selected commonly used biofuels and, for comparison, by classic diesel fuel and gasoline, will be collected from various engines during various test cycles. The chemical analysis of extracts from sampled PM2.5 will be performed and selected toxicity markers will be analyzed in cell cultures. Genome-wide transcriptomics and selected protein expression will be employed to get more insight into the mechanisms of biological efects of engine emissions. Combined use of chemical analysis with genomics will enable to identify major toxic emission components as well as biological pathways involved. Project will contribute substantially to direct comparison of mechanisms of the toxicity of biofuels with classic fuels and may be used for a risk assessment. (en)
Působení emisí z dopravy na člověka zahrnuje řadu biologických procesů. Používání biopaliv vytvořilo aktuální problém hlubšího a komplexního porozumnění biologickým mechanismům působení automobilových emisí při použití biopaliv. Projekt se zaměřuje na charakterizaci složení směsí vázaných na respirabilní částice (PM2.5) a jejich toxických účinků v modelech lidských plicních buněk. Budou odebrány respirabilní částice z emisí z vybraných biopaliv a pro porovnání z klasické nafty a benzínu s použitím různých typů motorů a testovacích režimů. U extraktů z odebraných PM2.5 bude provedena chemická analýza a budou stanoveny markery toxicity v plicních buněčných kulturách (HEL, A549). Pro analýzu mechanismů působení emisí bude sledována genová exprese na celogenomové úrovni i exprese vybraných proteinů. Současné použití chemické analýzy klíčových složek emisí a toxikogenomiky povede k identifikaci hlavních toxických složek emisí a zúčastněných biologických procesů. Výsledky umožní srovnání mechanismů toxicity biopaliv a klasických paliv a mohou být využity pro hodnocení zdravotních rizik.