The proposed project is primarily focused on selected aspects of computational modeling of transport processes in heterogeneous porous materials with special regard to masonry. It is mainly concerned with a theoretical explanation, description and experimental verification related to jumps in the capillary pressure and heat fluxes across the interfaces as well as the dependence of the homogenized transport parameters on moisture, relative humidity and temperature. Further, the project is aimed at furnishing the theoretical back-up for a computational prediction of the fully coupled thermo-hygro-mechanical response of masonry using the SIFEL computer code. The experimental work will be composed of two parts. The first part includes the tests of constituents to obtain material parameters and their material inducement. The second part of this work is focused on validation of numerical modeling of transport processes. The innovated computer code will be used to verify the previously predicted (en)
Předkládaný projekt je zaměřen na vybrané aspekty počítačového modelování heterogenních porézních materiálů se zvláštním zřetelem na zdivo. Zabývá se zejména teoretickým vysvětlením, popisem a experimentálním ověřováním ve vztahu ke skokům v tocích kapilárních tlaků a teplot přes rozhraní, jakož i závislostí homogenizovaných transportních parametrů na vlhkosti, relativní vlhkosti a teplotě. Projekt dále směřuje k poskytnutí teoretického zázemí pro počítačovou předpověď plně sdružené termo-hygro-mechanické odezvy zdiva pomocí programu SIFEL. Experimentální práce se bude skládat se dvou částí. První část zahrnuje testování jednotlivých složek k získání materiálových vlastností a jejich vzájemných souvislostí. Druhá část práce je zaměřena na ověření počítačového modelování transportních procesů. Inovovaný počítačový program poslouží k verifikaci již dříve předikovaného stavu poškození Karlova mostu v Praze od účinků teploty a vlhkosti.
Všechny cíle projektu v období řešení 2008-2010 byly úspěšně splněny na katedře materiálového inženýrství a chemie a na katedře mechaniky. Následující praktické a teoretické výsledky byly obdrženy v rámci řešení projektu: - Experimentální a numerický popis přenosu sdruženého přenosu tepla a vlhkosti přes fázové rozhraní malty a cihel/kamenů. - Variační formulace sdruženého přenosu tep (cs)
All tasks scheduled for the whole time of the project solution in 2008-2010 were successfully fulfilled at both the Department of Materials Engineering and Chemistry and the Department of Mechanics. The following practical and theoretical results were achieved: - New knowledge of moisture and heat transport across the imperfect contact between an inclusion (brick and/or stone) and morta (en)