Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Article would like to introduce the theoretical framework related to the way we humans understand function and cooperation with material tools. Artefacts of our daily use often have a very well defined function and culturally restricted forms of use. Developmentally, this cultural knowledge evolves already in an early age of life. Infants and children up to three years of age understand presented tools on the basis of their surface and physical features (affordances). That sometimes leads to use objects possible but culturally unusual way. Rather well developed understanding of object's function already appears among the preschoolers. This culturally appropriated set of preferences usually comes as a sort of biases (functional fixedness). Research on this topic brings evidence that ability is independent of cultural context. That seems to be a crucial findings if we consider how striking differences these objects displays across different cultures. (en)
- Příspěvek by rád otevřel diskusi na téma chápání funkce a účelu nástrojů. Artefakty, s kterými vstupujeme do každodenních interakcí mají často pevně stanovený účel a formu užití ve vztahu k celkovému rámci prováděné akce. Zdá se, že vývojově si tuto kulturní znalost a související praktické schopnosti osvojujeme již v poměrně raném věku. Malé děti chápou prezentované nástroje na základě jejich povrchových a fyzikálních vlastností (affordances), což často vede k užití objektů které jsou pro danou činnost způsobilé, nicméně kulturně nezvyklé. Toto chápání se mění společně s osvojováním kulturních zvyklostí daného etnika. Poměrně rozvinuté chápání funkce objektů ve vztahu k určité kulturní praxi (functional fixedness) je dokumentováno již u předškolních dětí a plně se tato schopnost rozvíjí v období adolescence. Výzkumy na toto téma pak naznačují, že tato schopnost je částečně nezávislá od kulturního kontextu.
- Příspěvek by rád otevřel diskusi na téma chápání funkce a účelu nástrojů. Artefakty, s kterými vstupujeme do každodenních interakcí mají často pevně stanovený účel a formu užití ve vztahu k celkovému rámci prováděné akce. Zdá se, že vývojově si tuto kulturní znalost a související praktické schopnosti osvojujeme již v poměrně raném věku. Malé děti chápou prezentované nástroje na základě jejich povrchových a fyzikálních vlastností (affordances), což často vede k užití objektů které jsou pro danou činnost způsobilé, nicméně kulturně nezvyklé. Toto chápání se mění společně s osvojováním kulturních zvyklostí daného etnika. Poměrně rozvinuté chápání funkce objektů ve vztahu k určité kulturní praxi (functional fixedness) je dokumentováno již u předškolních dětí a plně se tato schopnost rozvíjí v období adolescence. Výzkumy na toto téma pak naznačují, že tato schopnost je částečně nezávislá od kulturního kontextu. (cs)
|
Title
| - Chápání funkce a účelu nástrojů
- Chápání funkce a účelu nástrojů (cs)
- Understanding function and purpose of tools (en)
|
skos:prefLabel
| - Chápání funkce a účelu nástrojů
- Chápání funkce a účelu nástrojů (cs)
- Understanding function and purpose of tools (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216224:14210/12:00061874!RIV13-MSM-14210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216224:14210/12:00061874
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - cultural tools; ToBy; affordances; functional fixedness (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |