Project aims at investigation of motivational structure in educational context - both students' and teachers' ones. Research will concentrate at four main topics - relations of implicit and explicit, goal related motivation; relations of achievement motivation and flow; teacher reference norms and their impact on students' motivational profile; and the analysis of students' motivation to learn. The project will result in survey and analysis of theoretical assumptions concerning the motivational structure and its internal relations, and further elaboration of concept of students' motivation to learn. (en)
Projekt se zabývá studiem motivační struktury jedince v kontextu učení a vyučování. Výzkum se zaměří na čtyři hlavní směry - vztahy implicitní a cílové motivace, vztahy výkonové motivace a optimálního prožívání (flow), vliv vztahových norem hodnocení učitele na motivační zaměření jeho žáků a na analýzu žákovské motivace. Výsledkem bude analýza a shrnutí teoretických východisek, empirické ověření předpokládaných vnitřních vztahů motivační struktury a další rozpracování koncepce žákovské motivace.
Řešení projektu přineslo nové výsledky ve zkoumání motivační struktury; cílů projektu bylo plně dosaženo. Byl analyzován konstrukt motivační struktury a jeho vztahy k ostatním pojmům v psychologii motivace. Analýza vztahu implicitní a explicitní motivace (cs)
The research plan was fulfil; research outcomes enlarged the current knowledge of motivational structure. The construct of motivational structure was analyzed in context of recent motivational psychology. The analysis of relations between implicit and ex (en)