Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Starting from different definitions, a general model of learning motivation is proposed. Besides the description of antecendent characteristics of the person and situation, the model stresses the specification of actual variables that affect the quality of learning motivation. It further analyses how actual motivation influences the process and the results (outcomes) of learning. Using this general model, we begin our explanation from Heckhausen´s Extended Cognitive Model of Motivation (1977) and its further elaboration by Heckhausen and Rheinberg (1980) and Rheinberg (1989). Klinger´s, Kuhl and Beckmann´s, Heckhausen´s, and Gollwitzer´s theories are also taken into account. Man and collaborators are included, too. We argue that short-term interventions need not be restricted to a pure change in structure that is relevant to the situation, but can also include activity-related incentives. On the other hand, a long-term strategy always focuses on changing characteristics of the person. An exact anal (en)
- Přehledová studie shrnuje novější poznatky o učební motivaci žáků. Upozorňuje na dvě pojetí motivace - užší, zaměřené na přírůstek žákova učení a širší, kde přírůstek učení je vedlejším produktem jiných, často zábavnějších činností. V teoretické části studie jsou vyloženy dva modely učební motivace: Rheinbergův rámcový model motivace k učení a Heckhausenův a Rheinbergův racionální model motivování k autoregulovanému učení. Dále jsou diskutovány důležité determinanty žákovské motivace, jako jsou motivy, orientování motivace, individuální zájmy, vůle, kognice, naděje na úspěch a strach z neúspěchu, učební cíle, vnímané vlastní možnosti. Autoři upozorňují na tři typy žákovských očekávání, které rovněž ovlivňují motivaci: jednání#výsledek, situace#výsledek, výsledek#konsekvence. Konstatují, že z motivačního pohledu existují nejméně čtyři typy žáků a zamýšlejí se nad tím, jak jejich učení může ovlivnit hodnocení výsledků pomoci sociální vztahové normy anebo individuální vztahové normy. Druhá část studie
|
Title
| - Modifying learning motivation (en)
- Ovlivňování učební motivace
- Ovlivňování učební motivace (cs)
|
skos:prefLabel
| - Modifying learning motivation (en)
- Ovlivňování učební motivace
- Ovlivňování učební motivace (cs)
|
skos:notation
| - RIV/60076658:_____/01:00004276!RIV/2003/MSM/120003/N
|
http://linked.open.../vavai/riv/strany
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| - P(GA406/99/1696), Z(MSM 124100002)
|
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/60076658:_____/01:00004276
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| |
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...ocetUcastnikuAkce
| |
http://linked.open...nichUcastnikuAkce
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Mareš, Jiří
- Man, František
- Rheinberg, Falko
|
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
| |
issn
| |
number of pages
| |