Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Studie nejprve shrnuje současné poznatky o vlivu učitelova očekávání na výkony žáků (sebenaplňující proroctví, Pygmalion-efekt). Poté se zaměřuje na nový problém: vztah mezi učitelovým vysokým či nízkým očekáváním vůči žákovi a žákovou školní úspěšností,učitelovým chválením nebo káráním daného žáka a žákovým vnímáním svých schopností. Empirický výzkum u 182 žáků 6. a 7. tříd základní školy potvrdil závěry jiných badatelů, že za určitých podmínek může dojít k motivačnímu paradoxu. Učitelova pochvala za úspěch může informovat žáků o tom, že jeho schopnosti považuje učitel za nízké, zatímco kritika a pokárání za neúspěch mohou být pro žáka informací, že mu učitel připisuje vysoké schopnosti.
- Past research on teaching has concentrated on personality and behavior of teachers, without much attention to cognitive activity. Yet, except for radical behaviorists who treat cognitive activities and subjective experience more as epiphenomena accompaning behavior, there has been increasing recognition of the need to study these factors, both in teachers and students in order to develop complete and accurate accounts of clasroom events. Similar approaches have been applied in European research. This study examines the students' perception of their teachers, and their evaluative reactions after success and failure in ordinary classroom tasks. 115 students (ages of 12-13) were evaluated (chosen) by their teachers as gifted (N = 53) or nongifted (N = 62)on the basis of general ability. The findings revealed that low-rated students reported, generally speaking, significantly different assessment of a poor grade after failing at a moderately difficult task. However, the teachers expressed marginally more (en)
|
Title
| - Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů
- Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů (cs)
- Paradoxical Effects of Teacher´s Motivational Approaches (en)
|
skos:prefLabel
| - Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů
- Paradoxní účinky učitelových motivačních postupů (cs)
- Paradoxical Effects of Teacher´s Motivational Approaches (en)
|
skos:notation
| - RIV/60076658:12410/00:00002371!RIV/2001/MSM/124101/N
|
http://linked.open.../vavai/riv/strany
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| - Stuchlíková, Iva
- Man, František
|
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/60076658:12410/00:00002371
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - teachers expectation, teachers perceptions of students, selfperception of students, learning motivat (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Mareš, Jiří
- Stuchlíková, Iva
- Man, František
|
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |