Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - This article sets out to study creative works of collective memory in contrast to state-backed representations of the past. It takes as examples for analysis the erection of statues of the title hero of Jaroslav Hašek's novel The Good Soldier Svejk in the border region of western Ukraine. It looks at the political and social contexts of creative readings of this novel and how such readings interfered with the dominant state-backed representations of the past and upset historical interpretations that had become deeply anchored in the national discourse. The erection of these statues also had the effect of expanding room for the imagination and fostering discussion of local cross-border cooperation. Activities of this nature tend to dowplay rather than emphasise the state border that cuts through the Urkainian-Polish border region. Methodologically the article is based on an ethnographic study of the unveiling of Svejk statues in Skelivce, Uzhhorod (Ukraine) and Przemyśl (Poland). These new contextualisations of Svejk help to establish an alternative representation of the past and political geography of the borderland area and make Svejk into an object that emphasises the differences between the inhabitants of the Ukrianian-Polish borderland on the one hand and the inland populations of these two stages on the other. (en)
- Text studuje tvořivou práci kolektivní paměti vůči státem podporovaným reprezentacím minulosti. Na příkladu analýzy vztyčování soch hlavního hrdiny románu Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka ukazuje, jak v západním ukrajinském pohraničí dochází k narušování silných, v národních diskursech ukotvených interpretací minulosti. Předmětem zájmu textu je politický a sociální kontext kreativního čtení dobrého vojáka Švejka. Text ukazuje, že hlavním efektem takovéhoto kreativní čtení je narušování dominantních, na (národní) stát orientovaných reprezentací minulosti a vytváření prostoru pro imaginaci a diskusi lokální přeshraniční vzájemnosti. V těchto aktivitách pak není současná státní hranice protínající studovaný region zdůrazňována, ale naopak aktivně upozaďována. Metodologicky je text opřen o etnografické studium odhalování Švejkových soch ve Skelivce, Užhorodu (Ukrajina) a Přemyšli (Polsko). Prostřednictvím rozboru těchto případů autor ukazuje zásadní roli subverze, brikoláže a nápodoby (mimesis). Jejich prostřednictvím pomáhají nové kontextualizace Švejka jednak ustavovat vůči státu alternativní reprezentace minulosti a politickou geografii pohraničního prostoru, jednak také vytvářet ze Švejka takový objekt, který zvýznamňuje rozdíly mezi obyvateli pohraničí a vnitrozemí.
- Text studuje tvořivou práci kolektivní paměti vůči státem podporovaným reprezentacím minulosti. Na příkladu analýzy vztyčování soch hlavního hrdiny románu Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka ukazuje, jak v západním ukrajinském pohraničí dochází k narušování silných, v národních diskursech ukotvených interpretací minulosti. Předmětem zájmu textu je politický a sociální kontext kreativního čtení dobrého vojáka Švejka. Text ukazuje, že hlavním efektem takovéhoto kreativní čtení je narušování dominantních, na (národní) stát orientovaných reprezentací minulosti a vytváření prostoru pro imaginaci a diskusi lokální přeshraniční vzájemnosti. V těchto aktivitách pak není současná státní hranice protínající studovaný region zdůrazňována, ale naopak aktivně upozaďována. Metodologicky je text opřen o etnografické studium odhalování Švejkových soch ve Skelivce, Užhorodu (Ukrajina) a Přemyšli (Polsko). Prostřednictvím rozboru těchto případů autor ukazuje zásadní roli subverze, brikoláže a nápodoby (mimesis). Jejich prostřednictvím pomáhají nové kontextualizace Švejka jednak ustavovat vůči státu alternativní reprezentace minulosti a politickou geografii pohraničního prostoru, jednak také vytvářet ze Švejka takový objekt, který zvýznamňuje rozdíly mezi obyvateli pohraničí a vnitrozemí. (cs)
|
Title
| - The New Adventures of the Good Soldier Svejk: Subversion of the State and Cultural Intimacy in the Ukrainian-Polish Borderland (en)
- Nové příběhy dobrého vojáka Švejka. Podrývání státu a kulturní blízkost v ukrajinsko-polském pohraničí
- Nové příběhy dobrého vojáka Švejka. Podrývání státu a kulturní blízkost v ukrajinsko-polském pohraničí (cs)
|
skos:prefLabel
| - The New Adventures of the Good Soldier Svejk: Subversion of the State and Cultural Intimacy in the Ukrainian-Polish Borderland (en)
- Nové příběhy dobrého vojáka Švejka. Podrývání státu a kulturní blízkost v ukrajinsko-polském pohraničí
- Nové příběhy dobrého vojáka Švejka. Podrývání státu a kulturní blízkost v ukrajinsko-polském pohraničí (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11230/13:10145593!RIV14-MSM-11230___
|
http://linked.open...avai/predkladatel
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11230/13:10145593
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Schweik; boundary object; borders; bricolage; mimesis; collective memory (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |