Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - For languages using an alphabetic writing system, there is a large consensus that the development of literacy depends on two key skills: phoneme awareness and letter knowledge. These skills enable children to create first grapheme representations. Proposed research project deals with actual, but still unresolved question about the relationship between above mentioned skills. There are two theoretical positions how to understand this relationship. 1. phoneme awareness is understood as a consequenceof letter knowledge. 2. phoneme awareness is accepted as a skill developing separately from letter knowledge. Proposed study follows pilot research (Hulme, Caravolas, Málková, Brigstocke 2006), which in its results strongly contributed to the infirming of the first position. This pilot study pointed to a need to work with a bigger sample and also revealed a need for detailed research assessment of letter-sound knowledge development. For this reason, proposed study comparing to pilot study works with (en)
- Rozvoj gramotnosti v jazycích, které užívají alfabeticky princip zápisu, se odvíjí od dvou klíčových dovedností: fonematického uvědomování a znalosti písmen. Tyto dovednosti umožňují vytvářet první grafické reprezentace jazyka. Navrhovaný výzkum rozpracovává aktuální, ale ne zcela objasněnou otázku vzájemného vztahu uvedených dovedností. Existují dva teoretické pohledy na vztah znalosti písmen a fonologického uvědomování v počátcích vývoje čtení:1. fonologické uvědomování považováno za důsledek rozvoje znalosti písmen; a 2. fonematickému uvědomování se rozvíjí samostatně. Navrhovaný výzkum navazuje na pilotní výzkum (Hulme, Caravolas, Málková, Brigstocke 2006), který oprávněnost první pozice zpochybnil. Ověřujeme tvrzení, že naučit se korespondence písmeno-hláska vede k porozumění alfabetickému principu, což následně zakládá schopnost manipulace s fonémy. Oproti pilotní studii pracujeme s novou procedurou sběru dat a s větším vzorkem respondentů. Cílem studie je výsledky tohoto
|
Title
| - Phoneme isolation and its relation to letter knowledge at the beginning of reading skills development (en)
- Vztah isolace hlásek a znalosti písmen v počátcích vývoje čtenářských dovedností
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - phoneme isolation; letter knowledge; letter -sound knowledge; preschool children; development of rea (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - Řešení tohoto grantového projektu přináší výsledky, které lze hodnotit ve třech oblastech. V oblasti vědeckých přínosů se jedná o výsledky metodologicky a organizačně velmi náročné a v českém i mezinárodním kontextu neobvyklé studie sledování vazby izola (cs)
- Outcomes of this research project could be described on three main levels. First level reveals results of the main experimental study around which all research project was centered. (en)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
| - letter -sound knowledge
- letter knowledge
- preschool children
- phoneme isolation
|
is http://linked.open...vavai/riv/projekt
of | |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |