The main aim of the project is to map out the choice of education in relation to the anticipation of chances on the labour market from a gender perspective, as reflected in family decision-making strategies regarding their children's choice of occupationat the completion of compulsory school attendance. The project is conceived as in-depth qualitative empirical research. Its importance lies mainly in relating the segregation of the labour market with the segmentation of the educational system from a sociological gender perspective. The core of the project is an in-depth qualitative research of the interrelatedness of the labour market and educational structures, with a detailed analysis at a concrete location (in the city of Brno). A precondition ofthe research itself is a systematic overview of published quantitative research and analyses of the gender segregation of the labour market on the one hand, and the structures of the educational system, on the other. A secondary analysis of relevant (en)
Předložený výzkumný projekt zmapuje z genderové perspektivy kvalitativního empirického šetření volbu vzdělání v závislosti na anticipacích šancí na pracovním trhu tak, jak se projevuje ve strategiích rodin při rozhodování o profesi dítěte ve fázi ukončení povinné školní docházky. Přínos projektu spočívá zejména v propojení analýz segregace na trhu práce se segmentací ve vzdělávání a v ukotvení výzkumu v sociologické genderové perspektivě. Jádrem projektu je hloubkový kvalitativní výzkum propojenosti struktur trhu práce a vzdělávání a detailní analýza situace ve vybrané lokalitě, ve městě Brně. Předpokladem k vlastnímu výzkumu je přehledová systematizace doposud publikovaných kvantitativních výzkumů a analýz genderové segregace pracovního trhu na straně jedné a struktur vzdělávacího systému na straně druhé. Na ně naváže vlastní sekundární analýza relevantních kvantitativních dat. Hlavními výstupy práce jsou kompletní texty pro vydání monografie a organizace mezinárodní
The project has formulated its main goal as: an aim to map the choice of education in relation to the anticipation of chances on the labour market from a gender perspective as it is reflected in families' decision-making strategies regarding children's c (en)
Projekt si kladl čtyři hlavní cíle: zaprvé prostřednictvím hloubkového kvalitativního empirického šetření zmapovat anticipace šancí na pracovním trhu tak, jak se projevují ve strategiích rodin při rozhodování o volbě vzdělání a profese dítěte ve fázi uko (cs)