Research of a vehicles behaviour from point of view driving and directional stabilities. The influence of the design characteristics and outer conditions (roadway condition, side-wind impact, etc) on the stability. The elaboration of the proposal for themethodology of carrying out stability tests. Determination of criteria for evaluation (appreciation, appraisal, assessing) of driving and directional stabilities. Results will be used for co-creation of EEC/UNO homologation regulation. Given problem will be solved theoretically and experimentally. The road vehicle behaviour from point of view the directional stability will be on-simulate theoretically and subsequently verified experimentally. Results of these solutions will give the groundwork for creation test methodology for carrying out driving tests and simulations of vehicles driving stability. Proposed criteria enable critizing the road vehicles stability (en)
Výzkum chování vozidel z hlediska jízdní a směrové stability. Vliv konstrukčních parametrů a vnějších podmínek (stav vozovky, vliv bočního větru, atd.), na stabilitu. Vypracování návrhu na metodiku provádění zkoušek stability. Stanovení kritérií pro hodnocení směrové a jízdní stability. Výsledky budou použity pro spoluvytváření homologačního předpisu EHK/OSN. Daný problém bude řešen teoreticky a experimentálně. Výsledky těchto řešení poskytnou podklady pro tvorbu zkušební metodiky k provádění jízdních zkoušek a simulace jízdní stability vozidel. Řešení umožní teoreticky nasimulovat a experimentálně ověřit chování silničních vozidel z hlediska směrové stability. Navržená kriteria umožní posuzování stability silničních vozidel a tím jejich hodnocení v souladu se zpracovávaným homologačním předpisem EHK/OSN.
Výsledkem řešení je návrh metodiky, která může být použita při hodnocení dynamické stability vozidla, případně při rozšíření předpisu EHK č. 111 na oblast této dynamické stability (cs)