Research and development of testing methods and models of service life prediction designed for higher safety and reliability of railway wheel sets. These methods will have to verify wheel sets developed for high speed train sets (above 300km/h) with technical requirements of rail vehicle producers and demands of railways. The solutions of particular problems in service life modeling of railway wheel sets and theirs parts suppose the contribution in applied research will be arose. There are mainly contributions in spreading knowledge in fatigue life of wheel plate, in contact fatigue between wheel and rail during service, and in heat and mechanical loading on their mechanical behaviors of the resistance against damage. Optimizing of the chemical composition and microstructure design of railway wheel sets material. (en)
Výzkum a vývoj zkušebních metod a modelů predikce životnosti pro zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti dvojkolí. Tyto metody musí umožnit verifikaci vývoje dvojkolí pro vysokorychlostní vlakové jednotky s provozní rychlostí nad 300 km/hod v co nejkratší době dle technické specifikace výrobců kolejových vozidel a požadavků železničních drah. Řešení dílčích problémů modelování životnosti dvojkolí a jeho dílů předpokládá přínos v oblasti aplikovaného výzkumu životnosti kol a náprav (únavová životnost desky kola a kontaktní únava jízdní plochy kola v podmínkách provozního namáhání) a vlivu tepelného a mechanického namáhání na jejich mechanické vlastnosti a odolnost proti porušení. Optimalizace chemického složení a mikrodesingu materiálů dvojkolí.
Testing methods and models for service life prediction increasing reliability of railway wheel sets; fatigue service life of wheel plate; fatigue of contact wheel patch and rail; high speed railway wheel set; microstructure and mechanical behaviors (en)
Models and method were designed for increasing the safety of tailway wheel sets designed for velocities of up to 300 km/h. The whole issne is described in the final report of the project. (en)
Byly realizovány modely a metody pro zvýšení bezpečnosti dvojkolí pro rychlosti nad 300 kn/h. Celá problematika je shrnuta v závěrečné zprávě projektu. (cs)