Description
| - Studium kognice již od počátku kognitivní revoluce ovládl přístup, který do značné míry a záměrně vyloučil ze zřetele emoce (Gardner 1987, Bruner 1986). Nicméně práce, které vznikly za posledních deset let, nás donutily přehodnotit roli emocí v psychologii člověka, hlavně se zřetelem na takový postup, při kterém emoční a motivační faktory mohou ovlivnit kognici. Vzhledem k tomu, že kognitivní revoluce během posledního půlstoletí také převládala ve zkoumání jazyka, tak funkce, kterou by emoce mohly mít v základech jazyka, byla také odsouvána do pozadí. Zdá se tudíž vhodné se věnovat takovému výzkumu, který zvýší naši schopnost pochopit význam emocí, a aplikovat jej na naše chápání jazyka. Tento projekt si klade za cíl sledovat jak spojnici mezi psychologickým a neuropsychologickým výzkumem emocí a kognice (Příbram 1971, Oatley 1992, Damasio 1994, LeDoux 1996), tak i mezi filosofickými a antropologickými pracemi, které se zabývají rolí emocí (Cassirer 1946, Langer 1972, Shore 1996, Haskell (cs)
- Since the onset of the Cognitive Revolution, cognitive study has been dominated by an approach which largely and deliberately excluded the emotions from consideration. (Gardner, 1987; Bruner, 1986) However, work done in the last ten years has forced a reconsideration of the role of emotions in human psychology, most especially with respect to the way in which cognition may be influenced by emotional and motivational factors. Because the Cognitive Revolution has also been the dominant force in the linguistic research of the last half century, the role the emotions might play in the nature of language has also tended to be side-stepped. Thus it seems appropriate to take the research which has enhanced our understanding of the importance of emotion and to apply it to our understanding of language. This project proposes to trace a vector through psychological and neuropsychological research (Příbram, 1971; Oatley, 1992; Damasio, 1994; LeDoux, 1996) on the emotions and cognition, as well as through (en)
|