Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Studie pojednává o problému identity díla v souvislosti s úlohou čtenáře. Navazuje na myšlenky Herty Schmid, která se v roce 1999 snažila dokázat, že Mukařovský zaujímal k literárnímu textu poetologický i estetický přístup. Dříve jmenovaný zdůrazňoval uzavřenou strukturu díla jako artefaktu, zatímco druhý soustředí pozornost na otevřenost estetického objektu. Jankovič se ptá, zda je identita díla vázána pouze na neměnitelnost uměleckého artefaktu. V Mukařovského estetice identita díla nevylučuje proměnlivost estetického objektu; jeho těžiště se přenáší na potenciální estetickou účinnost díla, jeho sémantickou dynamiku. Je to identita díla v pohybu, v níž jsou realizovány dynamické předpoklady díla v průběhu času. Mukařovského estetika nezpochybňuje představu díla jako formální jednoty, pouze ji činí dynamickou.
- Studie pojednává o problému identity díla v souvislosti s úlohou čtenáře. Navazuje na myšlenky Herty Schmid, která se v roce 1999 snažila dokázat, že Mukařovský zaujímal k literárnímu textu poetologický i estetický přístup. Dříve jmenovaný zdůrazňoval uzavřenou strukturu díla jako artefaktu, zatímco druhý soustředí pozornost na otevřenost estetického objektu. Jankovič se ptá, zda je identita díla vázána pouze na neměnitelnost uměleckého artefaktu. V Mukařovského estetice identita díla nevylučuje proměnlivost estetického objektu; jeho těžiště se přenáší na potenciální estetickou účinnost díla, jeho sémantickou dynamiku. Je to identita díla v pohybu, v níž jsou realizovány dynamické předpoklady díla v průběhu času. Mukařovského estetika nezpochybňuje představu díla jako formální jednoty, pouze ji činí dynamickou. (cs)
- This study discusses the problem of the identity of a work in connection with the role of the reader. It follows on from the ideas of Herta Schmid, who, in 1999, argued that Mukařovský took both a poetological and an aesthetic approach to the literary text. The former emphasized the closed structure of the word as an artefact, whereas the latter focused on the opennes of the aestetic object. Jankovič asks whether the identity of a work is bound only to the immutability of the artictic artefact. In Mukařovský's aesthetics the identity of a work does not exclude the mutability of the aesthetic object; its centre of gravity is transferred to the potential efficacy of the work, to its semantic dynamism. It is the identity of a work in motion, in which the dynamic assumptions of the work are realized in the course of time. Mukařovský's aesthetics do not contest the notion of the work as a formal unity; they merely make it dynamic. (en)
|
Title
| - Identita díla v pohybu
- Identita díla v pohybu (cs)
- The identity of a work in motion (en)
|
skos:prefLabel
| - Identita díla v pohybu
- Identita díla v pohybu (cs)
- The identity of a work in motion (en)
|
skos:notation
| - RIV/68378068:_____/10:00356331!RIV11-AV0-68378068
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/68378068:_____/10:00356331
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - theory of literature; Mukařovský, Jan; Schmid, Herta; aesthetic object (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
| |
issn
| |
number of pages
| |