Description
| - V příspěvku jsme se soustředili na zhodnocení jazykových prostředků, jimiž je v jazykových projevech mladé generace vyjadřováno hodnocení. Zajímalo nás, které hodnoticí výrazy děti volí, jsou-li některé výrazy v jejich vyjadřování nové, respektive módní, a kterými jazykovými prostředky dosahují intenzifikace svého vyjádření. Zkoumaný materiál tvořilo 15 nahrávek mluvených projevů žáků, rozsah jednotlivých nahrávek je 3-10 minut. Rozborem zkoumaného materiálu jsme došli k závěru, že v mluvených projevech žáků jsou velmi časté expresivní výrazy. Mezi nimi dominují expresiva vzniklá přenesením významu (hustý, drsný, libový, vymletý). Módní jsou nejen výrazy časté (trapný, hustý, super, v pohodě), ale také výrazy aktualizované (libový, suprový, vymletý, na pohodu), jež se vyskytují v nižší míře. Nejčastější způsob, kterým je dosahováno intenzifikace vyjádření, je spojování hodnoticího výrazu s adverbiem (hrozně v pohodě, úplně bezvadný), absolutně nejčastěji však s částicí fakt (fakt uvolněný).
- V příspěvku jsme se soustředili na zhodnocení jazykových prostředků, jimiž je v jazykových projevech mladé generace vyjadřováno hodnocení. Zajímalo nás, které hodnoticí výrazy děti volí, jsou-li některé výrazy v jejich vyjadřování nové, respektive módní, a kterými jazykovými prostředky dosahují intenzifikace svého vyjádření. Zkoumaný materiál tvořilo 15 nahrávek mluvených projevů žáků, rozsah jednotlivých nahrávek je 3-10 minut. Rozborem zkoumaného materiálu jsme došli k závěru, že v mluvených projevech žáků jsou velmi časté expresivní výrazy. Mezi nimi dominují expresiva vzniklá přenesením významu (hustý, drsný, libový, vymletý). Módní jsou nejen výrazy časté (trapný, hustý, super, v pohodě), ale také výrazy aktualizované (libový, suprový, vymletý, na pohodu), jež se vyskytují v nižší míře. Nejčastější způsob, kterým je dosahováno intenzifikace vyjádření, je spojování hodnoticího výrazu s adverbiem (hrozně v pohodě, úplně bezvadný), absolutně nejčastěji však s částicí fakt (fakt uvolněný). (cs)
- The present paper focuses on assessment of linguistic means used to express evaluation by the youth generation. We were interested in the children's choice of expressions; whether there are any new or fashionable expressions in their speech and what expressions are used as intensifiers. Fifteen 3-10-minute records of students` spoken language were used as material for the research. The analysis drew us to a conclusion that expressive vocabulary is very frequent in the students` speech. Among those, vast majority are words originating in a semantic shift (hustý, drsný, libový, vymletý). Everyday words(trapný, hustý, super, v pohodě), but also updated expressions(libový, suprový, vymletý, na pohodu), which are not used so frequently though, are very popular. The most common means of intensifying is adding an adverbial in front of the adjective (hrozně v pohodě, úplně bezvadný). However, by far the most common intensifier is the particle %22fakt%22 (fakt uvolněný). (en)
|