Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - This publication describes reading comprehension in groups of readers with risks involving students whose skills (incl. reading comprehension) can be compromised. Findings collected in this study are based on the GAČR research project %22Reading Comprehension - Typical Development and its Risks%22 and cover its second part (the first one was focused on reading comprehension progress of children with typical development). The compiled text is structured in accordance with clinical groups of students that were identified as the most frequent risk groups from the standpoint of potential reading difficulties, incl. reading comprehension. The result consists of four distinctive chapters addressing reading comprehension of children with specific learning disorder (dyslexia), children with specific language impairment (SLI), children with autistic spectrum disorders, and that of poor readers. The reading difficulties classification is also proved by the simple model of reading (Gough & Tunmer, 1986) that was used. Respective chapters offer a summary and a critical analysis of both Czech and international bibliographical sources and information on the research task methodology. Research diagnostic tools are also presented. In each clinical group a suitability of research approaches was verified within the pilot study. This became the foundations for four case studies of students with difficulties in reading. Diagnostic tools are presented in the appendix. (en)
- Publikace se zabývá tématem porozumění čtenému u rizikových skupin čtenářů. Jedná se o žáky, kteří mohou být ohroženi v rozvoji čtenářských dovedností, včetně obtíží v porozumění čtenému. Poznatky shromážděné v této publikaci vycházejí z výzkumného projektu Grantové agentury ČR %22Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika%22 a zahrnují jeho druhou část (první část projektu byla zaměřena na rozvoj porozumění čtenému u dětí s typickým vývojem). Zpracovaný text je strukturován v souladu s klinickými skupinami žáků, které byly identifikovány jako nejčastější rizikové skupiny z hlediska možných čtenářských obtíží, včetně obtíží v porozumění čtenému. Výsledkem jsou čtyři svébytné kapitoly, které se zabývají porozuměním čtenému u dětí se specifickými poruchami učení (včetně dětí s dyslexií), dětí se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka (s vývojovou dysfázií), dětí s poruchou autistického spektra (včetně dětí s Aspergerovým syndromem) a tzv. slabých čtenářů. Třídění čtenářských obtíží potvrzuje i tzv. jednoduchý model čtení (Gough & Turmer, 1986), ze kterého jsme vycházeli. V rámci dílčích kapitol čtenář nalezne souhrn a kritickou analýzu českých i zahraničních bibliografických zdrojů v dané oblasti a informace o metodologii výzkumného úkolu, včetně seznámení s výzkumnými diagnostickými nástroji. V pilotním šetření byla ověřována vhodnost výzkumných přístupů v jednotlivých klinických skupinách, což bylo i východiskem pro zpracování čtyř kazuistik problémových čtenářů. Diagnostické nástroje jsou uvedeny v přílohách.
- Publikace se zabývá tématem porozumění čtenému u rizikových skupin čtenářů. Jedná se o žáky, kteří mohou být ohroženi v rozvoji čtenářských dovedností, včetně obtíží v porozumění čtenému. Poznatky shromážděné v této publikaci vycházejí z výzkumného projektu Grantové agentury ČR %22Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika%22 a zahrnují jeho druhou část (první část projektu byla zaměřena na rozvoj porozumění čtenému u dětí s typickým vývojem). Zpracovaný text je strukturován v souladu s klinickými skupinami žáků, které byly identifikovány jako nejčastější rizikové skupiny z hlediska možných čtenářských obtíží, včetně obtíží v porozumění čtenému. Výsledkem jsou čtyři svébytné kapitoly, které se zabývají porozuměním čtenému u dětí se specifickými poruchami učení (včetně dětí s dyslexií), dětí se specificky narušeným vývojem řeči a jazyka (s vývojovou dysfázií), dětí s poruchou autistického spektra (včetně dětí s Aspergerovým syndromem) a tzv. slabých čtenářů. Třídění čtenářských obtíží potvrzuje i tzv. jednoduchý model čtení (Gough & Turmer, 1986), ze kterého jsme vycházeli. V rámci dílčích kapitol čtenář nalezne souhrn a kritickou analýzu českých i zahraničních bibliografických zdrojů v dané oblasti a informace o metodologii výzkumného úkolu, včetně seznámení s výzkumnými diagnostickými nástroji. V pilotním šetření byla ověřována vhodnost výzkumných přístupů v jednotlivých klinických skupinách, což bylo i východiskem pro zpracování čtyř kazuistik problémových čtenářů. Diagnostické nástroje jsou uvedeny v přílohách. (cs)
|
Title
| - Porozumění čtenému II : Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu
- Porozumění čtenému II : Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu (cs)
- Reading comprehension II: Reading comprehension in children at risk for reading difficulties - background, themes, resources - critical analysis and research design (en)
|
skos:prefLabel
| - Porozumění čtenému II : Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu
- Porozumění čtenému II : Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu (cs)
- Reading comprehension II: Reading comprehension in children at risk for reading difficulties - background, themes, resources - critical analysis and research design (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11410/14:10285655!RIV15-GA0-11410___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11410/14:10285655
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - simple model of reading; comparative study; roor readers; autistic spectrum disorders; specific language impairments; dyslexia; reading comprehension and its risks; reading skills development and its risks; reading comprehension; Reading (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Porozumění čtenému II : Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Kucharská, Anna
- Seidlová Málková, Gabriela
- Sotáková, Hana
- Presslerová, Pavla
- Špačková, Klára
- Richterová, Eva
|
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |