Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The article presents the ways how to work with meanings of lexemes in Czech language classes on secondary school. The teacher can use the findings of cognitive linguistics and follow the semantic features theory (definition theory) and the semantic prototype theory. Students learn through practical exercises how the categorization functions. The cognitive stereotype theory is introduced. Students learn not only to interpret a negative categorization, but also positive aspects, the exercise thus helps to fight against prejudice, e. g. ethnic or gender. (en)
- Článek prezentuje možnosti, jak pracovat s významem lexémů v hodinách českého jazyka na střední škole. Učitel může využít poznatků kognitivní lingvistiky a vycházet z teorie sémantických rysů (definiční teorie) a z teorie významového prototypu. Studenti si tak prostřednictvím praktických cvičení uvědomí, jak funguje kategorizace. Dále je představena teorie významového stereotypu. Studenti se naučí vnímat nejen negativní kategorizaci, ale i pozitivní aspekty, cvičení tak napomáhá odstranit předsudky, např. rasové a genderové.
- Článek prezentuje možnosti, jak pracovat s významem lexémů v hodinách českého jazyka na střední škole. Učitel může využít poznatků kognitivní lingvistiky a vycházet z teorie sémantických rysů (definiční teorie) a z teorie významového prototypu. Studenti si tak prostřednictvím praktických cvičení uvědomí, jak funguje kategorizace. Dále je představena teorie významového stereotypu. Studenti se naučí vnímat nejen negativní kategorizaci, ale i pozitivní aspekty, cvičení tak napomáhá odstranit předsudky, např. rasové a genderové. (cs)
|
Title
| - Findings of cognitive linguistics in teaching Czech language on secondary school (en)
- Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole
- Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole (cs)
|
skos:prefLabel
| - Findings of cognitive linguistics in teaching Czech language on secondary school (en)
- Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole
- Poznatky kognitivní lingvistiky ve výuce českého jazyka na střední škole (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11410/14:10272477!RIV15-MSM-11410___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11410/14:10272477
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Czech language didactics; categorization; stereotype; semantic prototype; definition theory; cognitive linguistics (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |