A boundary layer separation from the surface is a frequent and very unfavorable operational phenomenon. Application of active control concepts in internal and external aerodynamics represents itself promising method in substantial improving performance, v (en)
Odtržení mezní vrstvy při obtékání povrchu je častým, velmi nepříznivým provozním jevem. Využití principů aktivního řízení pomocí periodických budičů ve vnitřní i vnější aerodynamice je jednou z metod, která slibuje podstatné zvýšení výkonnosti, variabili
Studován koncept řízení odtržení interního proudu v difuzoru a externího proudu okolo překážky („hrb“, také okolo válce a křídla) na stěně pomocí aktivních a pasivních metod odsáváním a vyfukováním a syntetickými proudy. Vyvinuta metoda pro časově prostorovou analýzu dat koherentních struktur a hydrodynamickou stabilitu, vliv drsnosti stěny atd. Dané úlohy byly také řešeny pomocí CFD modelování. (cs)
Concept was studied of the separation control of internal flow in diffuser and external flow around bluff bodies (bump, cylinder, airfoil) on a wall using active and passive methods with suction and blowing and synthetic jets. A method for spatiotemporal analysis of data of coherent structure and hydrodynamic stability, wall roughness etc. was developed. Simulation also by means of CFD code. (en)