The project aim is to determine the impact of the railway track construction on noise emissions. The measurements of the noise emissions from specific trains passing through different structures of the superstructure will be carried out. There are several methodologies (both foreign and domestic) using for calculating the emissions of noise from passing trains on the railway line design modifications but none are tested on the current situation in the Czech Republic in terms of the fleet composition, structure and characteristics of the trains and track design. There are the disproportions between the calculated values and the noise level after adjustments implemented realistically measured so often. The project will respond to the question of which construction of the railway superstructure which causes emission of noise from the moving trains in according with reference to the Czech Republic terms. (en)
Cílem projektu je zjistit vliv konstrukce železniční koleje na emise hluku. Budou provedena měření emisí hluku od konkrétních vlaků projíždějících po různých konstrukcích železničního svršku. Existuje několik metodik (zahraničních i tuzemských) na výpočet emisí hluku od projíždějících vlaků při návrhu úprav trati, ale žádná není ověřena na současný stav v ČR z hlediska složení vozového parku, skladby a charakteristik vlaků a konstrukce koleje. Dochází tak často k disproporcím mezi předem vypočtenými hodnotami hladiny akustického tlaku a po realizovaných úpravách reálně naměřenými hodnotami. To vede k nadbytečným investičním (příp. provozním) nákladům na protihluková opatření - jsou buď nedostatečná a musí se realizovat dodatečně, nebo předimenzovaná, a tudíž z hlediska provozovatele dráhy vynaložená zbytečně. Projekt tedy odpoví na otázku, jaké konstrukce železničního svršku způsobují jaké emise hluku od projíždějících vlaků podle charakteru železničního provozu v podmínkách ČR. (cs)