*The development of turbo-shaft engine with output shaft power 180 kW for powerplant of light helicopters with one or two engines with maximal take-off weight 1500kg.The turboshaft engine TS100 is derived from developing turboprop engin TP100 and share the same core-engine derived from jet engine TJ100.The flow parts optimalization to achieve a low specific fuel consumption. A new gearbox design with output shaft speed 6000rpm and mass optimalization. (en)
*Vývoj funkčního vzoru turbohřídelového motoru TS100 s výkonem 180 kW pro pohon jedno a dvoumotorových lehkých vrtulníků o vzletové hmotnosti do 1500kg.Turbohřídelový motor TS100 je odvozen z vyvíjeného turbovrtulového motoru TP100 a využívá společné jádro motoru odvozené ze sériového proudového motoru TJ100.Optimalizace průtočných částí s cílem snížení spotřeby paliva. Návrh nového reduktoru s výstupními otáčkami 6000min-1 a optimalizace jeho hmotnosti.
The aim of the project was to develop a competitive functional model of turbo-shaft engine has been verified. The results of all tests idicate the expected avilability of the TBO of 1000Hours.Stability control was tested at slow and fast changes in load. (en)
Cílem projektu bylo vyvinout konkurenceschopný funkční vzor turbohřídelového motoru s výkonem 180 kW. Funkce vyvinutého motoru byla ověřena. Výsledky zkoušek naznačují dosažitelnost předpokládané doby do GO 1000h. Stabilita byla testována. (cs)