"The aim of the project is to identify the factors disturbing inner relationships in the families of children with specific learning disabilities (specifically dyslexia) and to contribute towards preventing secondary neuroticism of the children at risk.The assumption is that in this case the threat arises from lack of understanding of the problems of SLD by those bringing the child up. On the background of awareness of SLD in individual groups of the population the project seeks, on the one hand,factors causing stress and increased psychological problems in the families of these children and, on the other, resilient factors (protective and defensive) within the family system. The research should lead to practical suggestions on protecting themental health of children with ""slight deviations of mental development"" and their family (and non-family) care providers." (en)
"Cílem projektu je rozpoznat činitele narušující vnitřní vztahy v rodinách dětí se specifickými poruchami učení (konkrétně dyslexiemi) a přispět k prevenci sekundární neurotizace ohrožených dětí. Předpokládá se, že ohrožení v tomto případě pramení zneporozumění problematice SPU vychovateli dítěte. Na pozadí informovanosti o SPU v jednotlivých skupinách obyvatelstva projekt hledá jednak činitele přinášející stres a zvýšené psychické zatížení rodinám těchto dětí, jednak činitele resilientní (ochrannéa obranné) uvnitř rodinného systému. Výzkumná práce má vyústit v praktické návrhy na ochranu duševního zdraví dětí s ""lehkými odchylkami mentálního vývoje"" a jejich rodinných (i ne-rodinných) vychovatelů." (cs)