Description
| - Economic theory presumes that individuals respond to marginal prices when deciding on the amount of goods and services they buy, their labor supply, portfolio allocation, saving and borrowing decisions, and many other behavioral margins. It is questionable, however, whether individuals understand true marginal prices if they face a complicated pricing scheme. In principle, by spending enough time, money, or cognitive resources, it is possible to perfectly understand any of these pricing schemes. However, such understanding has an opportunity cost in terms of time, cognitive abilities and energy, and sometimes even money. Optimizing individuals may hence choose to understand such schemes less than perfectly, with far-reaching implications for their optimal design. This project aims to use experimental methods to examine how the quality of consumer purchase decisions varies with: (1) complexity of the pricing scheme is; (2) format of the pricing scheme; (3) opportunity cost (en)
- Ekonomická teorie předpokládá že jednotlivci při rozhodování o dopytu, nabídce práce, investicích, šetření a půjčkách, a v mnoha dalších oblastech reagují na marginální ceny. Je ale otázkou, jestli tito jednotlivci rozumějí skutečným marginálním cenám když se potkávají s komplikovanými cenovými nabídkami. V principu je možné znát tyto nabídky dopodrobna, ale vyžaduje si to množství času, kognitivních schopností a energie, a někdy také finančních prostředků. Optimalizující jednotlivci se tedy racionálně můžou rozhodnout získat jenom neúplnou znalost cenových nabídek, co má dalekosáhlé následky pro jejich optimální design. Cílem tohoto projektu je zjistit, s pomocí experimentálních metod, jak se kvalita spotřebitelských nákupních rozhodnutí mění s: (1) komplexností cenové nabídky, (2) komplexností formátu cenové nabídky, a (3) příležitostními nákladmi spojenými s detailním porozuměním cenové nabídky. (cs)
|